* 10 maart 2025
Sociaal jaarverslag 2024 Stichting Bewonerscommissie Jean Sibelius
-
De samenstelling van de Bewonerscommissie
- Wie zitten er op dit moment in de bewonerscommissie? Edsel Pieternella (V), Joop Mateussen (vertrekkend penningmeester), Annemiek van Goch (S), Joke Pisters inkomend penningmeester), Leo van der Wal en Peter Rabbel.
- Is de samenstelling het afgelopen jaar veranderd? Ja, nieuw lid Peter Rabbel per 01-12-2024.
- Hoeveel woningen telt uw woongebouw? 106 appartementen
- In welke overleggroepen zijn de leden van de bewonerscommissie actief? Wij vergaderen regelmatig met de bewoners zelf, met WoonInc en we houden SHW op de hoogte.
- Hoe heeft u de SHW+ op de hoogte gehouden van activiteiten en standpunten van de bewonerscommissie? Door middel van onze notulen, nieuwsbrieven en door te wijzen op onze website www.jeansibelius.nl
-
Resultaten en successen van het afgelopen jaar
- Wat heeft u het afgelopen jaar georganiseerd en bereikt? Denk aan activiteiten:- in het gebouw en de buurt, met en door bewoners; – in de buurt en wijk in overleg met de gemeente; – in het gebouw en woningen in overleg met Wooninc. Bij Jean Sibelius zijn de AC en de BC 2 verschillende stichtingen. Wij, de BC, verzorgen geen activiteiten. Wij zijn er puur voor de goede staat van het gebouw en daardoor tevreden bewoners. Wij proberen dat te bereiken door regelmatige overleggen met de beheerder, de uitvoerder en de leefbaarheidsconsulent. En uiteraard willen wij zo toegankelijk mogelijk zijn voor de bewoners.
-
Uitgaven van het afgelopen jaar
- Waar en wanneer heeft u vergaderd? Maandelijks in onze ontmoetingsruimte.
- Waarover, wanneer en hoe (welke middelen) heeft u uw achterban geïnformeerd? Via de goed bezochte bewoners overleggen, nieuwsbrieven, de website en de BC is altijd telefonisch bereikbaar.
- Hebben leden van de bewonerscommissie in 2024 cursussen of trainingen gevolgd? Nee. De BC leden zijn stuk voor stuk goed opgeleid, positief ingesteld, communicatief sterk en we zoeken de samenwerking met WoonInc ipv de confrontatie.
- Is de subsidie die u van Wooninc. krijgt genoeg voor de ondersteuning van de bewonerscommissie? Wij zijn ‘zunig’, dus we redden het wel met dit bedrag en anders trekken we wel aan de bel.
-
Inkomsten afgelopen jaar
- Welke inkomsten had de bewonerscommissie het afgelopen jaar? Wij ontvangen alleen de jaarlijkse subsidie van WoonInc. Voor de 106 appartementen.
-
Plannen komend jaar
- Welke vergaderingen heeft u gepland? 12 stuks BC, iedere laatste zaterdag van de maand. Daarnaast 2x met WoonInc en 2x met alle bewoners ( of vaker, als dat nodig is).
- Welke activiteiten staan er op het programma? Wij zijn geen activiteitencommissie, maar een bewonerscommissie. Dus: Notulen, agenda’s, actielijst, nieuwsbrieven, website, bewoners overleggen en halfjaarlijks overleg met WoonInc.
- Welke doelen wilt u bereiken? Tevreden bewoners en soepele samenwerking met WoonInc.
- Wanneer wilt u overleggen met Wooninc.? Halfjaarlijks, tenzij vaker noodzakelijk.
- Hoe gaat u de SHW+ informeren? Dat is op dit moment lastig. De vorige voorzitter, waar wij contact mee hadden, is na een lang ziekbed overleden en wij krijgen er geen vinger achter wie de nieuwe voorzitter is en er schijnt bovendien onrust te zijn binnen SHW zelf. Weet WoonInc wie we nu moeten benaderen?
- In welke overleggroepen speelt u volgend jaar een actieve rol? De diverse bewoners overleggen en de vergaderingen met WoonInc.
- Hoe gaat u inkomsten binnenhalen? Via de jaarlijkse subsidie van WoonInc.
- Welk deel van de huurders vertegenwoordigt de bewonerscommissie (volgens de samenwerkingsovereenkomst met de SHW+) Minstens tweederde. Er zijn zeer veel bewonerswisselingen geweest in 2024 en we proberen de nieuwe bewoners zoveel mogelijk overal bij te betrekken, maar een deel is nogal solitair.
-
Tevredenheid
- Welk cijfer van 1 tot 10 geeft u het functioneren van de bewonerscommissie? – Kunt u dat kort toelichten? Een 8. Ondanks dat de meeste actiepunten een hele lange adem (lees : geduld) nodig hebben, heeft deze BC toch al erg veel bereikt door vasthoudend en positief te blijven samenwerken met WoonInc. Voor de BC is het BEST lastig dat sommige bewoners niet begrijpen dat niet alles op stel en sprong geregeld kan zijn en dat wij uiteraard te maken hebben met de lange termijn budgetplannen van WooniNC. Maar het gros van de bewoners is gelukkig blij met ons.
- En welk cijfer krijgt de samenwerking met Wooninc.? – Kunt u dat kort toelichten? Een 7. De wil is er wel degelijk bij WoonInc, dat merk je in de prettige contacten, maar door de grote drukte en de onderbezetting duren zaken soms langer dan wenselijk. Voorbeeld: Een lift die ruim een week kapot is, kan echt niet in een pand vol rollators en rolstoelen.
* 9 maart 2025
Financiële verantwoording bewonerscommissie
Verzoek van WoonInc aan de Bewonerscommissie:
“Wij vragen onze bewonerscommissies om jaarlijks een financiële verantwoording te maken. Zo blijft Wooninc. goed op de hoogte van de inkomsten en uitgaven. En wij hebben de financiële verantwoording nodig om uw jaarlijkse bijdrage te bepalen. De financiële verantwoording hoort bij het sociaal jaarverslag en het verslag van de ledenvergadering.
Vul hieronder eerst de gegevens van uw bewonerscommissie in. Vul daarna op de volgende pagina de financiële verantwoording in. Geef aan wat uw inkomsten waren en wat u uitgegeven heeft. Voeg kassabonnen of facturen toe om het te verantwoorden. Geef daarnaast aan wat u volgend jaar verwacht uit te geven.”
Gegevens bewonerscommissie
- Naam bewonerscommissie: Stichting Bewonerscommissie Jean Sibelius
- Contactpersoon: E.L. Pieternella
- Functie: Voorzitter
- Adres: Sibeliuslaan 107, 5654 CT Eindhoven
- Telefoonnummer: 0658779937
- E-mailadres: edselpieternella5@gmail.com
- IBAN: NL53 RABO 0100916058
- Op naam van: E.L. Pieternella
Financiële verantwoording 31-12-2024
Omschrijving |
Toelichting |
Inkomsten |
Uitgaven |
Begroting 2025 |
Bijdrage Wooninc. | € 366,28 + [106 appartementen] x € 1,63 | 539,06 | 539,06 | |
Contributie leden | Als dit van toepassing is. | |||
Overige inkomsten | Zoals gemeentesubsidie of fondsenwerving. | |||
Subtotaal | 539,06 | 539,06 | ||
Jaarlijkse bijdrage KvK | Als dit van toepassing is. | |||
Kosten bankrekening | Bankkosten | 42 | 50 | |
Vergaderkosten | Maandelijkse vergadering Bestuur en jaarvergadering 2 x per jaar | 150 | 150 | |
Reiskosten | Afgelegde route, afstand, bedrag per km, reden van de reis. | |||
Drukwerkkosten | Wat is er gekopieerd, voor wie? Verantwoording met kassabon. | |||
Portokosten | Gespecificeerd met bonnen. | |||
Scholingskosten | Deelname aan cursussen, studiedagen, symposia. Gespecificeerd met facturen. | |||
Kantoorkosten | Inktcartridges, papier en kosten website, gespecificeerd met kassabonnen. | 120 | 120 | |
Overige uitgaven | Jaarlijks uitje bestuur | 180,30 | 180 | |
Subtotaal | 500 | |||
Debetrente | ||||
Creditrente | ||||
Totaal | 539,06 | 492,30 | 39,06 |
* 24 februari 2025
Wisselingen binnen het bestuur van de Bewonerscommissie:
Joop Mateussen gaat verhuizen en is derhalve uit de commissie gestapt. Zijn taak als penningmeester wordt nu overgenomen door Joke Pisters.
En wij verwelkomen een nieuw commissielid: Peter Rabbél en wensen hem veel succes.
Het vernieuwde bestuur ziet er nu als volgt uit:
Bestuur Stichting Bewonerscommissie Jean Sibelius
Voorzitter en functioneel beheerder website Edsel Pieternella (107) (Dagelijks bestuur)
Penningmeester Joke Pisters (127) (Dagelijks bestuur)
Secretaris en contentbeheer website Annemiek van Goch (117) (Dagelijks bestuur en contactpersoon voor WoonInc)
Commissielid Leo van der Wal (245) (contactpersoon uitvoerder)
Commissielid Peter Rabbél (179) (o.a. toezicht schoonmaak pand)
De commissie is tijdens kantooruren te bereiken via info@jeansibelius.nl of op 06 – 58 77 99 37.
Het bankrekeningnummer is ook gewijzigd: NL53 RABO 0100 9160 58
* 29 november 2024
Dit is het kersverse logo van de Stichting Bewonerscommissie Jean Sibelius. Het is ontworpen door medebewoonster Rian van Veen.
De BC is erg enthousiast over dit fraaie logo en we bedanken Rian hartelijk voor haar creatieve bijdrage.
* 15 november 2024
De bewonersbijeenkomst, op uitnodiging van de Stichting Bewonerscommissie Jean Sibelius (BC), is gisteren productief verlopen. De vergadering werd professioneel geleid door de voorzitter van de BC, Edsel Pieternella, en de zaal zat, ondanks de vele zieken, praktisch vol en men kon meekijken op een groot scherm. De beheerder was helaas verhinderd. Er is ruim 2 uur lang actief gediscussieerd, er zijn veel vragen gesteld en ook nieuwe ideeën aangedragen. De nieuwe punten neemt de BC mee in de overleggen met WoonInc. De BC is erg blij met de constructieve houding van de aanwezige bewoners. We houden u op de hoogte van de ontwikkelingen.
Vriendelijke groet,
Bewonerscommissie Jean Sibelius
* 8 november 2024
Nieuwsbrief 05 van Bewonerscommissie Jean Sibelius
Beste bewoners,
Naar aanleiding van onze halfjaarlijkse bijeenkomst met WoonInc nodigt de Bewonerscommissie Jean Sibelius u weer van harte uit voor het halfjaarlijkse bewonersoverleg, waarin dit verslag gaat worden besproken.
De bijeenkomst is op donderdag 14 november 2024 van 14:00 – 16:00 uur in de ontmoetingsruimte. U bent van harte welkom om aan te schuiven. Voor koffie en thee wordt gezorgd. Misschien handig om dit verslag mee te nemen naar de bijeenkomst.
Notulen najaarsoverleg BC Jean Sibelius 14 oktober 2024 | ||
Aanwezigen | Edsel Pieternella | Voorzitter BC |
Annemiek van Goch | Secretaris BC | |
Joke Pisters | Algemeen lid | |
Wiljan van Kemenade | Beheerder WoonInc | |
Hans Kennis | Opzichter WoonInc | |
Anneke van Stratum | Interim Consulent Sociaal Beheer WoonInc |
Agendapunten
- Opening en mededelingen
Anneke van Stratum opent de vergadering en stelt zich voor.
Nog openstaande zaken 2023, inbreng Bewonerscommissie
Van de tientallen actiepunten van 2023 staan er nu nog maar 4 open:
Vuile balustrades en pilaren
In 2025 plant de aannemer het schilderwerk in RGS project (Resultaat Gericht Samenwerken), datum volgt. Het sealen staat in de MJOB (Meer Jaren Onderhouds Budget)voor 2025 en is hiermee meegenomen. Gebleken is dat van enkele voordeuren het laminaat loslaat. Dit wordt dan ook meegenomen.
Terugkoppeling opzichter niet openen slaapkamerramen
Hans licht toe dat hij een aantal betreffende bewoners hierover reeds heeft geïnformeerd. Het gaat over de binnenhoeken van het gebouw: hier zijn de ramen in de binnenhoeken brandwerend uitgevoerd tegen brand- en rookoverslag naar de aangrenzende woning. Om deze reden kunnen de ramen niet worden geopend en zijn dus uitgevoerd met vast glas.
Leegpompen betonnen bakken garage
WoonInc gaat dit niet doen, want het heeft geen zin. Het water in de bakken is grondwater, zodra het is weggepompt is het binnen 24 uur weer terug. Dit is helaas niet tegen te gaan. Soms staat het hoog en soms laag.
Dichtmaken garage en fietsenstalling
Staat op de MJOB voor 2025. Dit is goedgekeurd en de offertes zijn binnen. Deze liggen ter beoordeling bij Vastgoed. Hans en de aannemer pakken dit op.
Hiermee zijn de openstaande zaken van 2023 afgehandeld. De Bewonerscommissie kijkt natuurlijk wel mee of alles naar wens verloopt.
- Actielijst voorjaarsoverleg 2024
Veilige ingangen
De opdracht is verstrekt en uitgevoerd. Hans gaat nog een rondje door het complex lopen met de onderaannemer, omdat de onlangs aangebrachte antislipvloeren buiten nog niet helemaal goed zijn afgewerkt.
Uitleg elektrarekening
De bewonerscommissie heeft bij de financiële administratie uitleg gevraagd over de elektrarekening in verhouding tot de ruim 80 zonnepanelen die er op het gebouw liggen. Hier is geen concreet antwoord op gekomen. Er is verwezen naar de afdeling vastgoed. Hans pakt het op, hij laat firma Wissink eerst onderzoeken of ze werken en zijn aangesloten. Zodra dit is bevestigd gaat hij informeren bij de leverancier hoeveel stroom de panelen opwekken. Daarna gaat hij met afdeling financiën kijken of dit overeen komt met de afrekening van de servicekosten.
- Nieuwe kookplaat en frituurpannen ontmoetingsruimte 2025
Ellen geeft aan dat dit op de wensenlijst voor 2025 staat, Wiljan heeft offertes opgevraagd. Zodra deze binnen zijn komt dit op de begroting, deze moet dan goedgekeurd worden door management/directie.
- Waterslang binnentuin
Bewoners melden bij de bewonerscommissie klachten over de dikke gele waterslang voor bewatering van de binnentuin. Op warme zomerdagen wordt de slang niet losgekoppeld. Mensen die slecht ter been zijn en een rollator of rolstoel hebben kunnen niet over de slang heen komen. Wiljan gaat vragen of er vrijwilligers bereid zijn om de slang aan te sluiten en los te koppelen tijdens warme zomerdagen. De rest van het jaar zijn er geen problemen.
Verder gaat Wiljan uitzoeken hoe het sproeisysteem wordt aangestuurd, is dit Wifi gestuurd? Of komt er een vochtsensor in de grond?
- Onderhoud ventilatiesysteem appartementen
Dit punt is ingebracht door Joop, helaas kon hij er niet bij zijn vandaag. Hans vult aan dat er (nog) geen onderhoudscontract is voor het ventilatiesysteem, het is ook niet bekend wanneer dit er komt. Edsel vertelt dat hij last heeft van geurtjes via de ventilatiekanalen. Mogelijk hebben buren een afzuigkap met motor.
Het systeem is enkel en alleen geschikt voor motorloze afzuigkappen. Een afzuigkap met motor is te sterk en brengt het systeem in de war, waardoor geuren uit buurappartementen de woning binnenkomen. Hier gaat aandacht aan besteed worden op de website van de BC. Het is echt niet toegestaan dat motorgestuurde afzuigkappen worden aangesloten op het mechanische ventilatiesysteem (dus niet aansluiten op de ronde ventilatieventielen).
- Schoonmaak brievenbussen
Dit zit niet in de standaard schoonmaakwerkzaamheden. Wiljan laat dit gelijktijdig meenemen wanneer de fietsenstalling wordt schoongemaakt, najaar 2024.
- Liftstoringen
Er zijn regelmatig liftstoringen geweest en vaak duurt het te lang voordat deze zijn verholpen. Leveranciers moeten onderdelen bestellen en de levertijd is erg lang, waardoor de lift dagen stilstaat. Helaas is hier geen oplossing voor. De BC en Wooninc. Hebben Kone al vaker gevraagd om onderdelen op voorraad te willen houden. Dit is niet haalbaar voor Kone (te veel verschillende systemen).
De liftstoringen worden meestal veroorzaakt door bewoners- of verhuizersgedrag. Mensen houden de lift vast door de deur te blokkeren en zo gaat hij stuk. Wooninc. informeert nieuwe bewoners bij het tekenen van de huurovereenkomst, echter lijken bewoners dit niet te lezen. Ook de BC spreekt bewoners aan, echter neemt niet elke bewoner verantwoordelijkheid.
- Camerabewaking
Er is afgesproken dat de BC een overzicht met recente incidenten aanlevert, dan kan Wooninc. bezien of er tijdelijke camera’s, dummies of een camerasysteem worden aangebracht. Anneke legt uit dat aanbrengen van een volledig systeem voor zowel de parkeergarage, de activiteitenruimte en de overige algemene ruimte erg kostbaar is. Ook moeten bewoners het hiermee eens zijn, want de kosten worden doorbelast in de servicekosten waardoor de huur hoger wordt. Ook is het uitlezen van camerabeelden niet vanzelfsprekend vanwege de privacywetgeving. De ervaring is dat in de praktijk een camerasysteem geen oplossing is voor het daadwerkelijk voorkomen van incidenten. Het gevoel van veiligheid verhoogt hierdoor wel. Wanneer bewoners voorbeelden van incidenten melden aan de BC kan de BC deze bij Anneke of Iris aanleveren.
Bewoners die veiligheidsincidenten hebben ervaren, kunnen dit melden bij de Bewonerscommissie ( info@jeansibelius.nl ) of spreek gerust een van ons aan.
Schoonmaak
Bewoners zijn al lange tijd ontevreden over het huidige schoonmaakbedrijf, Wiljan deelt deze mening. Er is een klachteninventarisatie gemaakt, Wiljan heeft dagelijks geregistreerd wat er niet goed gaat. Naar aanleiding van al deze meldingen zijn er gesprekken geweest met het schoonmaakbedrijf. Er komt ook een aftekenlijst, zodat inzichtelijk is wanneer en hoe vaak de schoonmaak is geweest. Ze hebben een laatste kans tot verbeteren gekregen, maken ze deze niet waar, dan gaat Wooninc. kijken naar andere mogelijkheden: waarschijnlijk een overstap naar een ander schoonmaakbedrijf.
- Verkeer fatbikes, scooters dicht langs de hoofdingang.
Regelmatig rijden er fatbikes, scooters of e-bikes met hoge snelheid rakelings langs de centrale toegangsdeur. Dit levert gevaarlijke situaties op.
Het voetpad vóór het gebouw is gemeentegrond, Wooninc. kan hier geen besluiten over nemen. Het advies is om melding te maken bij de gemeente Eindhoven, mogelijk via de Buiten Beter app. De BC gaat praten met de gemeente.
- Doorberekenen uren huismeester
De BC vraagt verlaging van de servicekosten nu de beheerder op meerdere (3) locaties werkt. Wooninc: Er zijn geen wijzigingen in de uren van de beheerder, dit blijft 19 uur. Eerder dit jaar is hij zelfs meer uren op het appartementen complex geweest dan zijn doorbelast. De servicekosten blijven dus ongewijzigd.
- Verzoek om bewoners door te verwijzen naar de BC
Anneke had onlangs een gesprek met 2 bewoners en heeft daarvan terugkoppeling gegeven op een aantal punten. De BC heeft Anneke hierop verzocht om bewoners naar de bewonerscommissie door te verwijzen. Anders gaat er van alles door elkaar lopen.
WoonInc: Hier gaan we rekening mee houden, het is inderdaad niet zuiver als we algemene zaken rechtstreeks aan bewoners terugkoppelen zonder de bewonerscommissie daarvan op de hoogte te houden.
Er is dus geen enkele sprake van een verbod tot contact met WoonInc, dat kan natuurlijk altijd, alleen kan de BC niets voor de bewoners doen als ze niet weten wat er speelt. Dus graag mailen naar de BC: info@jeansibelius.nl of een van ons aan ons jasje trekken.
- Nieuwe datum voorjaarsoverleg
Het volgende overleg tussen WoonInc en de BC is op donderdag 10 april 2025 om 13:00 uur.
Rondvraag
Vervangen CV ketels
Ketels worden alleen vervangen zodra de monteur van het inspecterende bedrijf constateert dat dat nodig is.
Aanwezigheid bewonerscommissie bij aangelegenheden Wooninc.
Onlangs heeft Wooninc. een bijeenkomst over veiligheid georganiseerd. Hierbij waren geen leden van de bewonerscommissie aanwezig. De BC zal proberen om voortaan zo vaak mogelijk een afgevaardigde naar dergelijke bijeenkomsten te sturen.
* 01 oktober 2024
Nieuwsbrief 04 van Bewonerscommissie Jean Sibelius
Beste medebewoners,
Het is 2 maanden stil geweest vanuit de bewonerscommissie. Vakanties, personele wisselingen bij WoonInc etc., waren daar debet aan, maar we hebben niet stil gezeten. Dat leest u in deze nieuwsbrief.
Najaarsoverleg met WoonInc
Maandag 14 oktober a.s. heeft de Bewonerscommissie het halfjaarlijkse overleg met de consulent, de beheerder en de uitvoerder van WoonInc. Daarin gaan we de nog openstaande zaken (6) behandelen van 2023 én de nieuwe verbeterpunten (14).
Bewonersbijeenkomst
Van deze vergadering maken we een verslag en vervolgens prikken we een datum voor een bijeenkomst met alle bewoners in de ontmoetingsruimte.
Daar is alle gelegenheid voor het stellen van vragen aan de bewonerscommissie. We hopen dat u in grote getale aanwezig zult zijn.
Vriendelijke groet, Bewonerscommissie Jean Sibelius
Openstaande zaken 2023 | ||||
2301 | Vuile balustrades en pilaren (vol met alg). Het is deze zomer eenmalig (slecht) schoongemaakt door BCS. Ze hebben hele stukken overgeslagen. Staat het nu vast in de RGS om in 2025 te laten sealen? Misschien voor die tijd nog een keer schoonspuiten? Anders seal je het vuil mee. | |||
2302 | WoonInc zou een brief sturen aan de bewoners, dat ze voortaan hun eigen stoepjes schoon moeten houden. Nog geen brief gezien, maar voor veel bewoners is dit fysiek niet haalbaar. | |||
2303 | Uitvoerder Hans Kennis zou terugkoppelen waarom bij een aantal bewoners de ramen van de slaapkamers niet open kunnen. Daardoor kunnen ze niet luchten en ruiken de kamers vaak muf. | |||
2304 | Leegpompen betonnen bakken in garage was toegezegd in 2023. | |||
2305 | Wat is de stand van zaken betreffende de vorig jaar beloofde uitleg kostenberekening verlichting openbare ruimte van € 8.000,00, terwijl er ruim 80 zonnepanelen op het dak liggen. Dennis van Rensch geeft al een jaar geen verklaring. | |||
2306 | Dichtmaken garage en fietsenstalling | |||
Nieuwe punten 2024 | ||||
2401 | Staan grotere nieuwe kookplaat en frituurpannen ontmoetingsruimte op de begroting voor 2025? | |||
2402 | Graag de gevaarlijke gele waterslang in de binnentuin ondergronds en wat is er mis met de app voor beregening borders? | |||
2403 | Wat is de vervangingstermijn voor de 1e generatie Keller keukens? | |||
2404 | Ventilatiesysteem appartementen (onderhoud/schoonmaak/werkt niet) Hans Kennis: er is geen contract. Niet onderhouden is zeer ongezond. Het moet om de 2 jaar. | |||
2405 | Schoonmaak brievenbussen paneel bij hoofdingang. Wanneer? | |||
2406 | Langdurig en regelmatige kapotte liften en garagedeuren. Achterste lift was 2x een week(!) buiten werking. Dat is een ramp voor veel bewoners. Waarom niet permanent 1 reserveonderdeel op voorraad houden bij Kone? | |||
2407 | Camera in garage n.a.v. incidenten | |||
2408 | BC en bewoners zijn ontevreden over schoonmaak, maar krijgen geen inzicht in schoonmaakschema, ondanks verzoek. | |||
2409 | Fatbikes, scooters en fietsers scheuren dagelijks gevaarlijk dicht langs de hoofdingang en ramen ontmoetingsruimte. | |||
2410 | Doorberekening uren huismeester verlagen via de servicekosten, nu hij op 3 locaties werkt? | |||
2411 | Verzoek aan Anneke: graag voortaan bewoners terugverwijzen naar de BC. | |||
2412 | Graag toezeggen: Vóór Kerst 2024 nieuwe datum afspreken voor Voorjaarsoverleg 2025 | |||
* 16 augustus 2024
Nieuwe vergaderingen Bewonerscommissie:
20 augustus 2024 vergadert, na enige vertraging, de Bewonerscommissie met WoonInc over de door WI gewenste openstelling van de ontmoetingsruimte. In de vergadering bespreken we onder meer de uitslag van de enquête onder de bewoners, waarbij een meerheid tegen de openstelling blijkt te zijn. U kunt tot 2 dagen van tevoren nog input aanleveren: info@jeansibelius.nl
24 augustus 2024 van 10:00-12:00 Bewonerscommissie. U kunt nog tot de 21ste onderwerpen aandragen: info@jeansibelius.nl
De BC heeft op verzoek van een aantal bewoners een aanvraag ingediend bij de beheerder voor fellere lampen boven de leestafel.
* 01 augustus 2024
Nieuwsbrief 03 van Bewonerscommissie Jean Sibelius
Beste bewoners,
Afgelopen september 2023 en in het voorjaar van 2024 heeft de Bewonerscommissie (BC) met WoonInc om de tafel gezeten en vruchtbare gesprekken gehad. Van de 17 hoofdpunten (zie vorige nieuwsbrief van 5 mei 2024)) die u als bewoner heeft ingediend, staan er nog maar 4 open. En van die overgebleven 4 verwachten wij vóór de winter nog een oplossing of een antwoord te krijgen.
Wij, als commissie, zijn in ieder geval blij met de behaalde resultaten en gaan er van uit dat de verder toegezegde zaken door WoonInc net zo goed worden opgepakt als de nu afgewerkte 13 punten.
Openstaande actiepunten (4 van 17), besproken met WoonInc op 25-4-24
ONDERWERP | ACTIE | GEREED | |
1. | Uitleg elektra rekening. De BC vindt € 8.000,- voor elektra van de gemeenschappelijke ruimtes erg hoog. Er liggen 88 zonnepanelen op het dak. Het is Wooninc. breed niet duidelijk hoe het met de teruglevering zit van die panelen. Dit onderzoek duurt een paar maanden. | Dennis van Rensch gaf uitleg, maar die riep meer vragen op. Zoals over de verdeling met de dokterspost en fysio. En we hebben toch ook spaarlampen en LED? De BC wil graag meer informatie. Iris vraagt Dennis om dit nog eens te komen uitleggen. Opzichter wil bestaande dimmers en lampen in de technische ruimte vervangen voor energiezuinigere. | Voor september 2024 |
2. | Honden uitlaten. Vervuiling door honden die tegen het gebouw aan plassen. De nieuwsbrief heeft niet geholpen. | Iris checkt of wildplasverf ook tegen plassende honden helpt. | Uitslag komend najaars overleg met WoonInc |
3. | Water betonnen bakken garage. De 2 betonnen bakken in de garage staan vol water, wat zorgt voor overlast van (o.a.) muggen. Ze zijn ondertussen leeggepompt. | Inmiddels heeft het weer heel veel geregend en nu moeten ze weer leeg worden gepompt. Ook is het er een muggenparadijs. Opzichter kijkt of er een afvoer gemaakt kan worden, bijvoorbeeld d.m.v. een sleuf naar de pompput. | Antwoord komend najaars overleg met WoonInc |
4. | Enquête openstellen ontmoetingsruimte. De enquête onder de bewoners leverde een overgrote meerderheid aan nee-stemmers op. | Iris neemt contact op met Ellen van der Weijden ( teamleider beheerders, ook verantwoordelijk voor ontmoetingsruimtes) De prangende vraag is of er in 2025 werkelijk een publieksingang komt? | Op 20/8/24 vergadert de BC met WoonInc hierover. |
Van gas naar inductie
Voor bewoners die van het gas af willen: u kunt gratis uw meterkast aan laten passen voor inductie door een afspraak te maken met WoonInc via telefoonnummer 040 265 4400.
Let wel op: aanpassen van de meterkast wordt betaald door WoonInc, maar de aanschaf van de kookplaat én de aanpassing van uw keukenblad is voor eigen rekening.
Binnentuin
De bewoners zijn erg blij met de fraaie borders en de nieuwe beregeningsinstallatie in de binnentuin. Daarom vanaf deze plek een bedankje aan WoonInc voor dit mooie resultaat.
Nieuw bestuurslid
Sinds een maand is Joke Pisters onze commissie komen versterken en wij zijn erg blij met haar.
We zoeken echter nóg een nieuw bestuurslid voor de Bewonerscommissie, die 1x in de maand op zaterdagochtend 2 uurtjes mee vergadert, meedenkt en meedoet.
- Bent u begaan met uw woonomgeving en haar bewoners?
- Kunt u het goed vinden met uw buren?
- Heeft u tijd en zin om met ons en met WoonInc dit fraaie pand in goede staat te houden?
- Bent u een goed voorbeeld voor andere bewoners?
- Denkt u graag mee en bent u initiatiefrijk?
- Bent u een beetje handig met mail en WhatsApp?
Meld u dan aan.
Informatie is op te vragen op onderstaand mailadres of telefoonnummer.
Wij horen graag van u!
Mocht u opmerkingen, tips of woonklachten hebben, meld het aan de Bewonerscommissie. Wij zijn er voor u! Als wij niets horen, kunnen we ook niets voor u betekenen..
Vriendelijke groet en een mooi vervolg van de zomer gewenst!
Bewonerscommissie Jean Sibelius,
Edsel Pieternella, Joop Mateussen, Annemiek van Goch, Leo van der Wal en Joke Pisters.
06 – 58 77 99 37 (graag alleen tijdens kantooruren!)
* 22 mei 2024
Nieuwe vergaderingen Bewonerscommissie:
25 mei 2024 van 10:00-12:00 Bewonerscommissie. U kunt nog onderwerpen aandragen: info@jeansibelius.nl
20 juni 2024 vergadert de Bewonerscommissie met WoonInc over de door WI gewenste openstelling van de ontmoetingsruimte. Ook daar kunt u tot 2 dagen van tevoren nog input voor aanleveren: info@jeansibelius.nl
* 5 mei 2024
Nieuwsbrief 2
De nieuwsbrief 02 inzake de uitkomsten van het voorjaarsoverleg tussen de bewonerscommissie en WoonInc leest u hier: Nieuwsbrief 02 d,d, 5 mei 2024
Reacties kunt u mailen naar info@jeansibelius.nl
* 3 mei 2024
Werkzaamheden binnentuin
In de week van 13 t/m 17 mei vinden er werkzaamheden plaats in de binnentuin. Er wordt een nieuw waterpunt gemaakt naast het trapje naar de garage en er komen druppelslangen om de borders bij hitte te kunnen bewateren. Hierdoor kan enige hinder ontstaan, waarvoor excuses.
*aanvulling: door de vakantie van zowel de beheerder als de uitvoerder is dit een week verplaatst.
* 1 mei 2024
Bewonerscommissie zoekt 2 nieuwe leden
Door het overlijden van Bob Fuhlhage en de emigratie van Rolf Engelen naar Zweden is de Bewonerscommissie Jean Sibelius op zoek naar nieuwe commissieleden.
- Bent u begaan met uw woonomgeving en haar bewoners?
- Kunt u het goed vinden met uw buren?
- Heeft u tijd en zin om met ons en met WoonInc dit fraaie pand in goede staat te houden?
- Bent u een goed voorbeeld voor andere bewoners?
- Denkt u graag mee en bent u initiatiefrijk?
- Bent u een beetje handig met mail en WhatsApp?
Meld u dan aan.
Of bel tijdens kantooruren met: 06 58 77 99 37
* 18 april 2024
Uitslag bewoners enquête inzake openstelling ontmoetingsruimte door WoonInc
Begin maart 2024 schreven wij u:
“Beste medebewoner,
Wij hebben vernomen dat WoonInc onze ontmoetingsruimte open wil stellen voor mensen uit de wijk, om op die manier verbinding met de wijk te zoeken.
De vraag is: willen wij dit als bewoners van een beschermde woonomgeving?”
De uitslag
Van de 106 appartementen hebben wij 60 reacties ontvangen.
Dit was uw antwoord:
49 Pertinent tegen openstelling
6 Akkoord met openstelling, mits WoonInc garandeert dat vreemden het gebouw niet in kunnen
2 Voor openstelling
3 Geen mening
Wij danken u hartelijk voor uw medewerking en we gaan de uitslag bespreken met WoonInc op 25 april a.s. tijdens het halfjaarlijkse overleg.
Vriendelijke groet,
Bewonerscommissie Jean Sibelius
* 11 februari 2024
Onderstaande 12 hoofdpunten uit de bewonersenquête zijn besproken met WoonInc tijdens het herfstoverleg in 2023. Op dit moment zijn wij nog in afwachting van terugkoppeling door de uitvoerder van WoonInc.
Openstaande punten
01. antislip vernieuwen bij ingangen
02. bewatering binnentuin
03. losse stukjes beton in galerijhoeken
04. vuile balustrades en pilaren
05. vuil in fietsenstalling
06. verzoek camera’s bij ingangen (zonder verhoging servicekosten)
07. doorlopende galerij 2e etage (dit is inmiddels afgewezen door de architect)
08. betere bewegwijzering
09. contact opnemen met andere bewonerscommissies en SHW (dit loopt inmiddels)
10. uitleg elektra rekening servicekosten (hier lopen nu gesprekken over)
11. betere schoonmaak parkeergarage en liften (is geregeld)
12. honden uitlaten tegen pand (zie laatste nieuwsbrief WoonInc)
Zodra wij definitieve terugkoppeling, positief of negatief, van WoonInc hebben ontvangen, krijgt u van de Bewonerscommissie een nieuwsbrief in uw bus en vermelden wij dat ook op deze site.
Tot slot
Alvast 1 lichtpuntje voor december 2024: Wij hebben een verzoek gedaan voor een 2e verlichte kerstboom aan de andere kant van de binnentuin. Dat verzoek is goedgekeurd.
* 1 januari 2024 Vergaderschema Bewonerscommissie 2024
De commissie vergadert maandelijks op zaterdagochtend van 10:00 – 12:00. Dit zijn de data:
20/1
17/2
23/3
20/4
25/5
22/6
27/7
24/8
28/9
26/10
30/11
28/12 (kan nog veranderen ivm feestdagen)